Gdy wyznajemy naszą wiarę, zaczynamy
od słów: „Wierzę” lub „Wierzymy”. Ale co to znaczy, czy powinno znaczyć dla
naszego życia? Jakie są konsekwencje wyznania wiary? Czy nie jest często tak,
że powtarzamy Credo za ludem, nie
myśląc – nie zastanawiając się co oznaczają poszczególne artykuły wiary? Chciałbym
zaprosić Was wszystkich na drogę przez wiarę razem z Katechizmem Kościoła
Katolickiego. Myślę, że może być to pewnego rodzaju pomysł na przeżycie okresu
Wielkiego Postu, zwłaszcza, że zbliża się zapowiedziany Rok Wiary.
Jednak zanim przejdę do refleksji
nad poszczególnym prawdami naszej wiary, myślę, że bardzo pożytecznym byłoby
zatrzymanie nad zjawiskiem wiary jako takiej. Wiara jest osobową odpowiedzią na osobowe
wezwanie Boga. Bóg wychodzi do człowieka w wymiarze
osobowym. Robiąc to kieruje wezwanie do przymierza, przyjaźni. Objawia się jako
Ojciec, Syn i Duch Święty przez słowa i czyny. Bóg żąda osobowej odpowiedzi na
to Objawienie. Chodzi o: przyjęcie tego, co Bóg
objawił; zaufanie Chrystusowi; pełnienie woli Bożej.
Wiara
musi mieć 3 aspekty: ufność i nadzieja – owoce działania Ducha Świętego; posłuszeństwo
– wiara konkretyzuje się w posłuszeństwie, np. Abraham, Maryja; wiara to akceptacja orędzia Chrystusa. Najważniejszą prawdą chrześcijańskiego orędzia jest
misterium Chrystusa: prawda o Jego bóstwie i zmartwychwstaniu.
Wiara a miłość i nawrócenie: posłuszeństwo to objaw miłości; wiara jest czynna przez miłość; brak
miłości jest raną dla wiary, by
trwać w miłości Bożej potrzebne jest nawrócenie. Nawrócenie jest integralnie
złączone z wiarą; nawrócenie jest
wezwaniem do pogłębienia wiary.
Pismo Święte w Starym Testamencie posługuje się wieloma
terminami na określenie rzeczywistości wiary: batah - ufać, hasah -
znajdować schronienie, kawah
- nadzieja, ufne wyczekiwanie, aman,
amen, hemin - wierzyć. Oddają one właściwe rozumienie tego pojęcia, nie można patrzeć na wiarę
w sposób intelektualistyczny – jako wiedzę, ale trzeba widzieć pewną postawę
życia. Wiara jest właściwą postawą w przymierzu z Bogiem. Wiara łączy się z ufnością. Wiara łączy się z bojaźnią Bożą. W Starym Testamencie
ujawnia się lęk przed Bogiem, wiązany jest z grzechem. Pismo Święte odróżnia
lęk od bojaźni. Wiara łączy się z
posłuszeństwem. W Nowym Testamencie w
nauczaniu Św. Pawła WIARA jest w centrum. Wiara rodzi się ze słuchania. Wiara jest zaufaniem. Wiara
jest posłuszeństwem. Chrystus przedmiotem wiary - ukrzyżowany i zmartwychwstały. Wiara
usprawiedliwiająca - tylko Chrystus może nas usprawiedliwić. Wiara w Chrystusie Jezusie - Chrystus jest środowiskiem wiary. Wiara jako wyznanie Chrystusa - Chrystusa (wiarę) trzeba wyznać ustami.
Wiara jako łaska, darmowy dar. Św. Jakub mówi, że wiara nie połączona z uczynkami
byłaby martwa. Wiara w przepowiadaniu św.
Jana ma egzystencjalny wymiar – wiara ma obejmować całe nasze życie. Wierzyć to iść za Chrystusem. Wierzyć trzeba nie
tylko w Chrystusa, ale i w Ojca. Dla Jana wierzyć oznacza także:
słuchać; przyjść do Chrystusa; przyjąć Chrystusa; kochać Chrystusa. Cud ma
doprowadzić do wiary w Mesjasza, ale cud nie jest w wierze najważniejszy. Ten, kto wierzy będzie zbawiony. Podkreśla się, że wiara
jest łaską, darem.
Nauka Sobóru Watykańskiego II na temat wiary i Objawienia
w wielkim skrócie:
* Jedno źródło Objawienia – Bóg.
* Dwa przekaźniki Objawienia:
- Pismo Święte – Mowa Boża, spisana pod działaniem Ducha Świętego,
- Tradycja – Słowo Boże podane przez Chrystusa i Ducha Świętego Apostołom i
ich następcom.
* Magisterium Kościoła nie jest ponad Słowem Bożym, ale jest sługą Słowa.
Tradycja i Pismo Święte to zwierciadło, w którym Kościół ogląda Boga.
*
Dowartościowanie Słowa Bożego w wierze. Wiara
rodzi się ze słuchania Słowa Bożego. Pierwszym obowiązkiem kapłanów jest
przepowiadanie Ewangelii. Słowo Boże ma być czczone jak Ciało Pańskie.
Człowiek jest wolny w stosunku do wiary (Deklaracja o wolności religijnej). Akt
wiary jest aktem płynącym z wolnego wyboru człowieka. Każdy ma prawo do
wolności myśli, sumienia i wyznania.
Podsumowując, wiara jest odpowiedzią człowieka daną Bogu, który mu się
objawia i udziela, przynosząc równocześnie obfite światło człowiekowi
poszukującemu ostatecznego sensu swego życia. Chcę Was wszystkich zaprosić na
Boską przygodę. Zaufajcie na maksa Bogu, dajcie się Mu poprowadzić, a nie
pożałujecie. Każdego dnia mówcie Jego woli „tak”, a zobaczycie, że życie mimo
iż jest trudne, z Chrystusem stanie się szczęśliwe – piękne. Ziemia nie jest
naszym domem na zawsze – my zmierzamy do Ojczyzny w Niebie. Od Boga wyszliśmy i
do Niego zdążamy. Niespokojne jest nasze serce dopóki nie spocznie w Bogu –
mówił św. Augustyn. Zawierzmy Bogu całe swoje życie, pogłębmy z Nim relację
przez ten Wielki Post.
Modlitwa zawierzenia Jezusowi swego życia:
JEZU, wierzę w Twoje
zmartwychwstanie. Bóg Cię uwielbił, napełnił Cię Duchem Świętym i dal Ci Imię,
które jest ponad wszelkim imieniem.
Klękam przed Tobą (klęka się) na znak, że uznaję Cię PANEM, MOIM PANEM, PANEM całego mojego życia i poddaję się całkowicie Tobie i Twojej świętej woli, abyś uczynił ze mną to, co chcesz.
Nie chcę już więcej być centrum swojego życia, Panie. Ty przejmij kierowanie. Uczyń, abym pragnął i robił to, co Ty chcesz. Powierzam Ci całego siebie. Chcę być Twój, tylko Twój i niczyj więcej. Ogłaszam Cię Panem mojego życia, moim jedynym Panem. Nie chcę być niewolnikiem ani pieniędzy, ani przyjemności, ani żadnej wady lub żądzy, która mnie oddala od Ciebie. Daję Ci cale moje życie, na zawsze.
Chcę odtąd podejmować wszystkie decyzje według Twojej woli. Spraw, abym był jak Maryja, sługą Twojego Słowa, ponieważ to jest jedyny sposób na to, by być naprawdę wolnym. Ja nie chcę już więcej żyć, żyj Ty we mnie. Daj mi swoje życie w zamian za moje, które Ci dzisiaj powierzam na zawsze. Wiem, że potraktowałeś poważnie moje słowa, tak jak ja potraktowałem poważnie Twoje wezwanie.
Otwieram Ci całkowicie bramę mojego serca. Wejdź we mnie i zostań ze mną na zawsze.
Amen
Klękam przed Tobą (klęka się) na znak, że uznaję Cię PANEM, MOIM PANEM, PANEM całego mojego życia i poddaję się całkowicie Tobie i Twojej świętej woli, abyś uczynił ze mną to, co chcesz.
Nie chcę już więcej być centrum swojego życia, Panie. Ty przejmij kierowanie. Uczyń, abym pragnął i robił to, co Ty chcesz. Powierzam Ci całego siebie. Chcę być Twój, tylko Twój i niczyj więcej. Ogłaszam Cię Panem mojego życia, moim jedynym Panem. Nie chcę być niewolnikiem ani pieniędzy, ani przyjemności, ani żadnej wady lub żądzy, która mnie oddala od Ciebie. Daję Ci cale moje życie, na zawsze.
Chcę odtąd podejmować wszystkie decyzje według Twojej woli. Spraw, abym był jak Maryja, sługą Twojego Słowa, ponieważ to jest jedyny sposób na to, by być naprawdę wolnym. Ja nie chcę już więcej żyć, żyj Ty we mnie. Daj mi swoje życie w zamian za moje, które Ci dzisiaj powierzam na zawsze. Wiem, że potraktowałeś poważnie moje słowa, tak jak ja potraktowałem poważnie Twoje wezwanie.
Otwieram Ci całkowicie bramę mojego serca. Wejdź we mnie i zostań ze mną na zawsze.
Amen
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz